Sunday, December 9, 2012

Hanya kerana Sehari, aku bisa MATI..

Assalamualaikum followers ku..
lama x update blog kan.. hehe..
nie sha nk cite something, genap sebulan yg lepas..

Sebulan yg lepas, 9/11/2012
Memula sha sakit gastrik.. sakit yg teramat sgt la kat hempedu nie haaa..
then drive sorg2 g masuk uitm segamat sbb nk diorg cek.. *almaklumla student sana. jimat sikit duit. haha
g uitm segamat, cek2 bagi ubat gastrik.. pastu minx mc, drive la balikkk..
then da bpe jam lepas dari tu, sakit lagi. aish x ilang sakit nie!!sama je! 
minx tolong balik roomate "ikin" hantarkn balik ke klinik uitm..
then pegi balik, kena tahan la kat wad uitm segamat tuhhhh.. 2jam je kena tahan..
taim kne tahan tu, 2 kali kne cucuk. mak aihh.. relakan je laaa.. dah 2 jam, sakit kat hempedu pun hilangg..
tapi masih ade rase sakit lagi. tpi kat tempat lain lak!
kat bawah perut sebelah kanann.. OMG!! doktor dah suspek APPENDIX!! 
huhhh.. doktor ckp, kalu malam sakit lagi, pegi hopital ye..

ye, tepat jangkaan doktor, malam tu aku sakit lagi.. menggelupur sakit..
makan je muntah balik! errrrr.. huhu..
taim tu kat pkul 2pagi aku suh roomate aku anta aku g hospital segamat..
diorg anta laaaa.. ksian diorg.. doktor cek memula die ckp xde ape lpas cek air kencing..
rupanya mesin diorg rosak! choi!
terus aku ditolak masuk ke wad pembedahan.. ppfffttt..
col la mama babah suh diorg dtg..
sakit la sgttt.. cucuk masuk air lagi.. haaa.. pastu haram nk kne tunggu doktor pakar dtg nk sahkan sakit aku tu..
weyh lama weyh nk tunggu,, lpas sorg2 doktor dtg.. ckp aku mmg ade APPENDIX..=((
huhh.. pukul 3lebih pagi mama babah sampai, ikin ryna pun balik la umah..
then esoknya, sakit teramat sgt, pastu ngn kena puasa ag. seksa weyh..
pukul 1pm bru doktor suh admitted masuk bilik bedah..
12jam weyh aku menunggu seksa nk operation.. 

keadaan nk pegi bilik bedah tu, tukar suma baju , seksi woo,, haha then ade penutup kepala..
saat aku ditolak masuk ke bilik bedah, mama babah mengiringi bersama.. 
sampai depan pintu bilik bedah, diorg x bg mama babah masuk dah..
diorg ckp, "ade kate2 semangat ntuk anak?"..
mama babah ckp "umi mengucap, kuatkan semangat ye sayang.. mama tunggu kat sini.."
aku x taw ape perasaan aku masa tu, takut? lgsg tak.. tapi aku taw, mama babah risau..
keadaan yg aku alami sama cm lam tv tu.. tgok lampu2 atas.. mak aih lampu bedah x nk besar pulak..
aku kne angkat.. pastu die ckp "jgn risau dik.. kami dah biasa buat operation nie.. jgn risau ye.."
aku hanya mampu menggangguk tanda mengiya kan sahaja..
aku diberi sedutan gas, tu gas pelali.. die suruh aku buka mata, sedut gas tu..
hurm,, taw2 aku dah x sedar..

saat aku sedar, sume nampak kabur, kepala aku berat, sakit dalam perut hilang, cuma rasa, sakit akibat pembedahan..
aku ditolak kembali ke wad, dan perkara pertama aku kua dri wad, aku dengar suara mama.. 
mama ckp "anakk mama.. anak mama ok?.."
rupanya aku dlm bilik bedah selama 5jam! taw2 dah pukul6..
bila aku kembali ke wad, aku dengar suara mama, babah, pastu ryna, ikin..
aku cuba kuatkan semngat aku ntuk buka mata, tapi x mampu.. aku hanya mampu bunyi emm emm je.. huhu..
tapi ryna jahat, nk usik bntal busuk aku! haish! 
alhjamdulillah pembedahan selamat..
tapi doktor ckp, appendix aku pecah dlm, and ade nanah. so tu lama dlm bilik operation.
kalu aku lewat pegi hospital, nyawa aku will fly fly flyyy.. huhu..
sbb dah pecah lam perut serta ade nanah, boleh buat usus pecah n klua mlalui najis..
p sume selamat..

keesokkan harinya aku sedar.. tapi ubt tidur tu mmg kuat! keje aku nk tdo je! huhu.. ramai yg dtg melawat.. terima kasih.. teman sejati ku Ryna , ikin sentiase menemani..
terdapat 7jahitan semuanya! sehari selepas operation aku dah disuruh untuk berjalan, turun dari katil.. ntuk melancarkan perjalanan darah.. ahhhh sakit weyh! bius da abis!
mama x pernah lepas menemaniku di sisi.. 

hari ke3, aku kembali ke rumah KL.. tdur spt biasa,
hari ke4, aku mandi.. mama la mandikan.. hehe.. lepas mandi, nk lap badan,
mama lap dekat luka, terdapat air keluar dari luka.. tekan tekan, rupanya NANAH!
luka tempat jahitan terdapat infection! masih ade nanah yg ada.
ape lagi, kabut pegi Hospital serdang pulak! 
dlm kereta, nanah memancut2 keluar,, abis seat keta babah. sory bahh.. huhu.. abis busuk bau badan aku..
masuk jumpa doktor, 3jahitan dari 7jahitan terpaksa dibuka..
masa 3jahitan tu dibuka, nanah keluar membuak2.. doktor pun terkejut! aku hanya mampu sabar, kuatkan semangat walau aku rasa hati aku luluh mase tu.sedih weyh.
pastu kne cuci dalam luka tempat nanah tu. sakit weyh. pedih! mne x sakit, air garam doe!
then setiap hari, luka tu kne cuci, and yg cuci tu mama saya laaa.. mama sy kan nurse! hehe..
then tiba masa ntuk buka lagi 4jahitan..
bukak, ingtkan daging lekat! rupanya x lekat! TERTETAS la balik luka jahitan tu..
dalam weyh luka tu.. 5cm.. fuhh,, besar,,
setiap hari kne cuci.. sampai lah sekarang..
everyday..
tp alhamdulillah nanah dah xde.. cume ade bakterian lain yg masuk.. tp x de la seriius sgt..
luka pembedahan tu  smpai sekarang masih terbuka sbb kne cuci hari2..
org slalu tnye, bila nk jahit balik?? aku jwb, mesin jait rosakk.. hahaha..
x leh nk jahit lagi.. sbb luka terlalu dalam.. and masih ade kuman..
kalau jahit, nnti kalu jadi infection lagi, x pasal2 ade nanah balik.. x ke susah..
so dokter ckp, bia luka mengecil sikit.. baru jahit..
mama ckp, alhamdulillah luka tu semakin kecik,, tp masih terlalu dalam..

hurm.. tu lah kisahnya,,
belajar cmner?? haishh.. sebulan mc! mati aku nk kejar balik sume subjek..
kwn2 suh aku extend,, ah x nk ah.. rugi masa..

sume yg membaca, maaf ye, tlalu panjang..
haha.. tapi tu lah  cerita nya..

nk gambar tuk tatapan?? huhu.. nanti lahhh.. kang korang takut lakk.. aku sndiri pn takut nk tgok perut aku. haha

No comments:

Post a Comment